domingo, 17 de octubre de 2010

Las fontes

Nun l.lugar cumu yía el País Cabreiru, no que nun hai uva pa faer vinu (anque un vecín tuvo viñas), nin las mazanas fonon aproveitadas pa faer sidra, lu que nun podían faltar son fontes. Hai unas 50 fontes no términu de la parroquia, ya outros sitios nos que, ensin ser fontes propiamente, puede bebese augua.
La Regueirina

Val.lina Seca
 La mayoría tán situadas na vera los caminos ya en praos. Non todas tán axeitadas con un canaleichu de piedra ou madera pa beber direutamente nel.las, ou pa facilitar el recocher l'augua. Muitas d'el.las salen a nivel del terrén, polo que fáese necesaria una reverencia ante la fonte pa beber.Todas yeran arregladas polos vecinos ya dalgunas tenían feitu un pozu más ou menos grande pal ganáu.

Papal.leiru

La Granda
 Agora, al nun haber l.labores agrícolas nin ganaderas, la mayoría tan ensin axeitar ya sólu dalgunas (las situadas dientro los pueblos ya las más cercanas a el.los tan nun estáu aceutable.

El Fontanín (Fotu: Suso de Josepillo)
La Oul.lera
Ya, p'acabar, dúas cousas:
Pa nun pasar sede na redolada'l País Cabreiru: fontes en Moal ya Ibias; ya una fonte na l.linde de dous conceichos (Ibias ya Cangas del Narcea), que yá tuvo l'honor  de salir no blogue "Ibias: El Lejano Oeste"  no mes de xunu del añu pasáu: L'Augua La Raíz.

(Fotu: Suso de Josepillo)

17 comentarios:

Rosa cunqueira dijo...

Prestame abondo as fontes, deixaste d.divar por el sou ruxir que te anueita, tas consunientu dafeitu nuna paz, Cabreiru preciosas as fotos.
Un saludo

Pixina Galana dijo...

Y me imagino, (según que fuente) que la calidad del agua gozaría de mejor o peor nombranza, (al igual que en Degaña, la mejor quedaba donde va a dar la vuelta el viento).

Xastre dijo...

Rosa, préstame que te preste. Nun hai suenu más guapu que'l d'al l.lau d'una fonte arrol.láu pol son del augua.
La calidá del augua yía, xeneralmente, más bona cuantu más alta ta la fonte (más "fina"). Estu yía porque cueche menos "sabor" del terrén al atravesar menos distancia. Ya suel coincidir conas que tán bien l.lonxe del pueblu (ya cuesta arriba), cumu diz Pixina. Nesti casu, son las que tán por baxu'l l.lugar las menos valoradas.
Tampoucu tienen bona fama las que van muitu por descubiertu, cumu L'Augua La Raíz. Peru si hai muita sede.......

El Bao dijo...

Güei aprendí outra cousa más das fontis, esu di qui cuantu más altas michores, a mi gustabami muitu a fonti dil Prau a Capilla di Pidracus, taba muy fría.

Jose de Mingo dijo...

Cabreiru, paréme a mi que pur La Viliel.la sois un poucu enredinos, ya si non basta con amirar pa la foto de la fonte La Granda pa dase unu cuenta.
Ya esu de que las fontes tan sin axeitar, ya sabes ¡¡en vez de tar de folixa por las fiestas, a faer con los vecinos veceras y a amañalas amigu, que luego tan muitu guapas ya préstanos a los visitantes beber agua sin agachar´l renazu!!

El chapras dijo...

No siempre son las mejore las mas altas,aunque genarlmente, si es asi,pero tambien influye mucho el terreno por donde circulen,en Torga hay alguna cerca del rio que no tiene nada que evidiar a las que estan por encima del pueblo;sin embargo 500 m mas lejos hay otras que no se traga el agua, de mala que es,y estan practicamente a la misma altura.Aqui siempre decimos que la mejor es donde crece mucho la "muruxa".

Xastre dijo...

Jose, a mí no me gusta ir de juerga. Lo que pasa es que ando con gente que va de una fiesta a otra (El Villar, El Vau, El Rebol.lal,...) y yo no me atrevo a decir que no por si quedo mal. Y, claro, luego hay que ir a la de su pueblo para cumplir (y a la de Fonduveigas, y a Trabáu, y a....). Además, conviene doblar el espinazo de vez en cuando, que si no se oxida.
Chapras, es cierto que no es una regla categórica, pero cuanto más terreno atraviese el agua, absorbe más minerales y más posibilidades tiene de coger sabores indeseables. Y cuando vengas a poner el cartel, trae un poco de agua de la fuente de El Cachón, para comparar. Podíamos organizar una cata de aguas.......

TerraCelta dijo...

E logo? Que os Cabreirus soamente beben auga? Cuitadinos! jejeje

Xastre dijo...

Non, home, non. Pero a sidra, o viño, a cervexa e outros néctares dos deuses temos que importalos do estranxeiro.

Suso dijo...

¡¡Apetez beber un sorbo!!!
La verdad es que nel Pais Cabreiro lo que sobra es agua de buena calidad y en abundancia.
Bonita publicacion esta de Las Fontes.
Saludos!!!

Ángel Fernández dijo...

Siento mucho decir que no hay aguas ni fuentes como la afamada fuente de Fresno.


Un saludo País Cabreiru

Xastre dijo...

Ángel reitero mi idea de la cata de aguas. Y a ver en qué lugar queda la fuente de Freisno......

luisa dijo...

Dado que hoy por hoy me queda un poco lejos el poder catar esas deliciosas aguas que comentais arrojan esas fuentes, me quedo con la imagen gustativa de la fuente de La Regueirina.

A ver si un día tengo ocasión.

Ángel Fernández dijo...

Sabes de sobra que no puedes competir con ella Xastre. La de Fresno sale en un famoso libro de Ibias, eso le proporciona fama y por tanto más puntos.

De todas formas, yo te reto, prueba esas cristalinas aguas, ahora bien, ten cuidado, son muy adictivas, jejeje.

Xastre dijo...

Pues para un próximo Encuentro en Asturias, podemos hacer la cata-concurso. El agua de La Viliel.la no necesita publicidad......

Milio'i Sebastián dijo...

Si l' agua pudre nuesas botas, ¿qué nun faira con nuesos butietsos?

Anónimo dijo...

Cumu diz miou padri, (dami un pizparru di vino qi´l agua imbázami)