30 junio 2013

Na l.linde

La l.linde entre los conceichos de Cangas del Narcea ya Degaña, na parte de la parroquia de L.larón, tien unos 9.660 m de l.largu, repartíos en dous tramos: 3.410 m desde el picu de Riusecu, l.lindiando conos términos d'El Corralín ya'l monte de Muniel.los -ya tocando cono conceichu d'Ibias-, hasta'l ríu Ibias, (fayendo de frontera natural El Regueirón) ya 6.250 m desde'l nacimientu del regueiru L'Augua La Raíz (na divisoria con Astierna ya Trabáu) hasta'l picu Las Grachas, no que toca conos términos de Xedré ya Fonduveigas. El testu que sigue ta copiáu l.literalmente, incluyíos los evidentes erros toponímicos, de la revista canguesa "La Maniega", del primeiru d'abril de 1928, enxertada na páxina d'El Tous pa Tous).

(Imaxen de la páxina del SIGPAC)

Acta de amojonamiento entre Cangas de Tineo y Degaña

En el punto llamado la Perbeguera, límite de los concejos de Cangas de Tineo y Degaña, a 25 de noviembre de 1889, y hora de las once de la mañana, se constituyeron los individuos del Ayuntamiento de Cangas, que suscriben, asociados de D. Francisco Menéndez y Álvarez y D. Celestino Álvarez Gabela, vecino del pueblo de Larón, y D. Francisco García Rodríguez, que lo es de la Viliella, ambos en este Ayuntamiento, y no habiendo concurrido la Comisión del de Degaña, procedieron al deslinde y amojonamiento, en la forma siguiente:
  1. Mojón, en una peña que existe en el camino Real y punto llamado el Paraíso, poniendo la inicial C en la cara que mira a este concejo, y D, en la que mira a Degaña.
  2. Mojón en una peña, sitio de Vegarredonda, a la vista y a 900 metros de distancia del anterior.
  3. Mojón en la peña llamada Moromartín, con iguales iniciales, a la vista del anterior y a 1.250 metros del mismo.
  4. Mojón en la peña llamada Bubia del Reconco, aguas vertientes, con iguales iniciales a la vista, y a 1.680 metros del anterior.
  5. Mojón de madera en el sitio llamado Pico Prieto, con iguales iniciales y aguas vertientes, a 1.525 metros de distancia, a la vista del anterior. Sigue la loma de la sierra llamada la Carborosa hasta los límites de los pueblos de Gedud y Larón.
  6. Mojón en el alto de la sierra divisoria de Tablada y la Viliella, aguas vertientes a este último pueblo hasta el sitio de la Cogolluda, en una distancia de 2.500 metros.
  7. Mojón en el campetín germoso, de piedra, con iguales iniciales, y desde allí baja derecho al rio caudal frente al Marco del Paraíso, todo aguas vertientes a la Viliella.
  8. Mojón en el pico de Rioseco, de piedra y con las mismas iniciales, y a 1.800 metros del anterior, desde alí va arroyo abajo hasta el rio caudal que viene de Degaña.
  9. Mojón en el punto llamado Agua de la Raíz, y con las iniciales C I, por tocar en los territorios de Ibias.
  10. Y por último, otro en el sitio llamado Peña del Agua, que termina en el alto de la sierra, aguas vertientes a la Viliella y a una distancia de 1.600 metros. En este estado, la Comisión dió por terminado el trabajo, acordando remita este acta al Ayuntamiento de Degaña para que manifieste si está conforme.

29 mayo 2013

Fauna cabrera (1)

Fai yá un tiempu mandóme un amigu de L.larón (Suso de Josepillo) dúas fotos d'una sacavera. Acordéime entoncias d'una entrada del blogue Degaña Natural (Salamandra), sobre la sacavera de rabu l.largu Chioglossa lusitanica, muitu menos corriente que la Salamandra salamandra, ya diferente na color del cuerpu, cumu pué vese al faer las comparanzas entre una ya outra. Acompañánlas las semeichas d'outros trés animalinos que viven pol País Cabreiru.





14 abril 2013

Rutas prohibidas (I): Camín de La Veiga

 
Ruta completa

Teo intención de poner no blogue una serie de rutas pol monte de La Viliel.la pa quienes, por motivos varios, nun pueden faelas ya asina conozan un poucu la cara oculta de Muniel.los. Anque nun yía que sían prohibidas sólu por causas l.legales ou por tener muita cuesta: tamién polo dificil que yía andar pola mayoría d'el.las, tal cumu tán los caminos ya siendas.
Estas entradas nun tendrán una frecuencia fixa, sinón que saldrán a rataos, a imaxe ya asemechanza de las neuronas del autor. Esta primera que presento güei  nin siquiera ta entera -prometo correxir esta falta n'outra ocasión-, por falta de tiempu ya d'una bona fouz...

En el Chanu La L.lera


Nun van muitos meses entrugábame nuna entrada d'esti blogue cuál sería'l destín de los 200.000 € que taban presupuestaos pa diversas actuaciones na Reserva de Muniel.los, ya más concretamente pola parte (53.188 €) que taba prevista pa la l.limpieza de caminos ya sendeiros. Pues bien, mientras escribía esas l.linias, taba siendo rozáu -yá lu fora cuandu se publicóu la entrada- el camín que vei a La Veiga, onde ta (ou, michor dichu, taba) la braña de La Viliel.la, conos restos de lu que fonon las cabanas ya de las trousas pa la facienda. Esta Semana Santa quixi esfrutar d'esi paséu ya'l Domingu'i Pascua, con una mañana realmente bona, púnxeme a el.lu.



Fonte d'El Col.láu d'Arriba
Al escomenzar el viaxe nun podía creyelu... Nun sólu taba l.limpiu'l camín. Tamién axeitaran del.las fontes que tán nél, poniéndo-l.lys un canaleichu de madera, feitu d'una cana abuecada, pa poder beber. La primera, la fonte d'abaxu d'El Col.láu, a 800 metros de La Viliel.la. Bien yía verdá que nun yera'l sitiu orixinal: en realidá, la fonte taba por detrás ya tenía un pozu pal ganáu, anque'l sendeiru que vei pa el.la nun se véi pol bardal que lu cubre. De tólas maneras, la fonte quedóu muitu guapa. La fonte d'El Col.láu d'Arriba, unos poucos metros más arriba, yá fora bien arreglada unos anos anantias por Antonio, de que'i Corbella, ya asina continúa.





Fonte d'El Col.láu d'Abaxu


En la Granda L'Antigua

Sigo la ruta desde las fontes hasta xubir a El Col.láu. El camín, por encima de la Granda L'Antigua, ta cumu una autopista. Los que tuviestis ail.lí el día del V Alcuentru del L.lonxanu Oeste nun seríais a reconocelu. Parada en Xentiles. El remexu que salía aiquí yía agora una fonte axeitada d'una forma asemeichada a la d'El Col.láu d'Abaxu. Nunca houbo aiquí nada preparáu pa beber, yá que la fonte de Xentiles naz unos metros por baxu'l camín que vei a El Garabal ya varias decenas de metros por encima'l  camín que sigo, ya aiquí abaxu yía una augua mui gorda al paladar.      

Xentiles


En Val.lina Seca hai una zreizal atravesada no camín que nun pudienon quitar, peru que xente áxil cumu you puede saltar ensin problema... El camín sigue en bonas condiciones pola Fonte'l Miel.


Val.lina Seca



La Fonte'l Miel

N'El Talameiru
Chego a El Talameiru (¡coime, paez qu'aiquí hai un cachín ensin l.limpiar..!) Peru nun yía un cachín. Desde esti l.lugar lu que foi un camín de carru yía un sendeiru sólu aptu pa cabras, cabreiros ya outros seres montunos ya andarinos, ya lu únicu que ta rozáu yía lu que fixenon del.los vecinos pa poder achegase hasta los praos que tán 500 metros más alantre. La cabana que ta a la vera'l camín nin siquiera se véi.




Apartando xiniestas ya uces consigo siguir hasta la fonte de Papal.leiru, que no branu malapenas dexa que se pueda beber un tragu al ras de suelu. Agora tampoucu pué bebese... polo contrariu. Remanez tal cantidá d'augua que fai que'l camín se convierta nun minirregueiru durante 30 metros. Hai augua por tólos sitios ya'l regueiru La Porquera (tamién chamáu de L'Aviséu), a la altura de los praos de La Pasada produz un espectáculu impresionante a la vista ya al oyíu.


Yía hora de volver pa casa, non ensin dexar de visitar de cerca'l cortín d'El Talameiru, casi enteiru a nun ser la parte ou taba la puerta.



Cortín d'El Talameiru

El camín en Papal.leiru
Regueiru La Porquera en La Pasada


Nun séi por quéi nun se rozóu'l camín hasta La Veiga, que ta a unos 1.300 metros del sitiu onde dexanon el l.labor. Bien yía verdá que nos días que lu fixenon chovióu a fartar (ya l.lueu vieno la nieve), ya podía ser un bon motivu. Peru'l casu yía que dispuéis nun volvióu naide, si ésa foi la causa. Da la impresión de que yía cumu siempre: un paisanu nun despachu de Cangas ou d'Uviéu, (¿qué más da?, pa nós tán igual de l.lonxe) diz qu'hai que rozar 2,5 km de caminos no monte de La Viliel.la, partiendo desde'l pueblu, chegue onde chegue, ya esu foi lu que fixo la empresa encargada del l.labor. Nun cabe duda de que, en La Viliel.la, tou lo que tocan las alministraciones públicas, ou queda mal feitu ou queda feitu a medias, que vien a ser paecíu. ¿Por qué será que yá nun yía una sorpresa?

(A Antonín, que nos dexó un día cumu güei de 2011)








31 marzo 2013

Ana, Badana,...

Tiene pinta de título de serie televisiva para adolescentes. Pero seguro que muchos habréis reconocido el principio de una estrofa que se decía y se dice para nombrar los domingos de la Cuaresma:

Ana, Badana,
Rebeca, Susana,
Lázaro, Ramos,
en Pascuas estamos.

Su significado siempre ha sido enigmático, salvo el de los dos últimos, Ramos y Pascuas. Pero sesudas investigaciones por mi parte han encontrado unas explicaciones, más o menos fundadas, para esas denominaciones, provenientes de las epístolas que se leen en esos días.

Altar de la capilla de San Antonio (La Viliel.la), en Jueves Santo
 Ana, primer domingo de Cuaresma, podría deber su denominación a la relativa proximidad de este día a la festividad de La Candelaria, con la intervención de Ana la profetisa en el episodio de Simeón.

Badana, segundo domingo, en una explicación un tanto rebuscada, tendría motivo en el episodio de la visita de Jesús al templo, donde se encarga de zurrar la badana a los mercaderes que lo profanaban.

Rebeca, el tercero, parece provenir de la epístola que se lee en el sábado anterior, y que comienza “In diebus illis dixit Rebecca”, donde se relata la treta de Rebeca, esposa de Jacob, la cual mandó a éste sacrificar dos cabritos para recibir la bendición de Isaac y así arrebatar la primogenitura a su hermano Isaac.

Susana, cuarto domingo de Cuaresma, puede tener su origen en las palabras de la epístola del sábado precedente, que narra el episodio de las calumnias contra la casta Susana y el juicio de Dios contra sus calumniadores.

Lázaro, el quinto domingo (Domingo de Pasión), basaría su nombre en el evangelio del viernes anterior, donde se cuenta la resurrección de Lázaro de Betania.

Interior de la iglesia de Santa Oulacha (L.larón)
Sería interesante saber si alguien conoce alguna otra posibilidad para el origen de esta curiosa manera de memorizar y nombrar los domingos cuaresmales. No os lo guardéis para vosotros, pecadores.

Feliz (y soleado/húmedo) Domingo de Pascua. Podéis ir en paz.

(La información anterior está sacada del diario ABC del 8-3-1964, pág. 29 y pág.31. También se puede leer una entrada similar en el blog zamorano Zanguangueando. En varios pueblos de la misma provincia se celebran varias fiestas relacionadas con el Domingo de Pasión, como en Fuentes de Carbajal).

25 febrero 2013

Pontífices

Paezme que nun vou falar de relixón, anque tea tan recién l'arrenunciu'l Papa... Peru esi títulu bien lu merecen, no sou sentíu etimolóxicu, los vecinos de la parroquia de L.larón, que, fartos de ver que nengún organismu públicu-l.lys faía casu nas súas peticiones, punxénonse manos a la oubra p'acabar con una situación que yá s'al.largaba desde faía nueve anos.

La Ponte no 1997
Cono cenciel.lu nome de La Ponte conozse el pasu que xune las dúas ouriel.las del ríu Ibias nos términos de La Viliel.la, na zona de Muruecos. Tien un vanu de 12 metros ya una altura d'outros 12 hasta'l fondu'l ríu. Nun hai memoria del tiempu que l.leva feita, anque yía de suponer que'l pasu por este l.lugar vien de mui antiguu, pues nun había outru más axeitáu pal pasu de personas ya cargas desde las fincas que tán na marxen izquierda del Ibias, ya yera el pasu del Camín Real que, desde Trabáu ya Astierna, yiba pa Cangas.

Anu 2000
Tuvo siempre la mesma estructura: cincu vigas de castañal, tablas pal pisu ya outru par de vigas a cada l.lau, encima las tablas, pa faer de contrapesu a estas ya tamién a mou de barandiel.las. Foi iguáu varias veces, yá que las tablas ya las vigas espuestas a la intemperie apodrecían ya yera necesariu sustituyilas por outras nuevas. D'estos trabachos encargáronse siempre los vecinos de la parroquia, inclusu dispuéis de que'l monte de La Viliel.la fora propiedá del Principáu. Nos cabeiros años pidióse al Principáu que fora reparáu o feitu de nuevu, yá que l'estáu no que taba faía peligrosu el tránsitu de vehículos por él, ya que correspondía-l.lys faelu cumu propietarios del monte ya ser un camín públicu.

No anu 2000, partiéronse las cabezas de dúas de las vigas. La Ponte quedóu inclinada pal l.lau d'arriba, viniendo desde La Viliel.la, ya féxose peligrosu, amás del pasu con vehículos, el de personas, pues las tablas movíanse al pasu, ya cabía la posibilidá de cayer al ríu con consecuencias tráxicas.

Encofráu de las cabezas de la ponte (2009)

Varias veces foi solicitáu al Principáu ya'l Ayuntamientu l'arreglu de la ponte, ya outras tantas foi denegáu conas sidas más diversas ya pelegrinas: “Nun hai presupuestu”, “Yía cousa del Principáu”, “Esvióuse'l fondu pa outras obras urxentes”, “Nun se acompaña proyeutu de la obra”,“A ver si pal añu que vien podemos disponer d'una partida presupuestaria”, etc. Nun-l.lys valienon tampoucu las razones d'urxencia que fonon espuestas no escritu enviáu no anu 2002, nas que se dexaba claru que'l pasu pola ponte, nas condiciones que se faía, nun yera seguru tampoucu pa los vehículos de vixilancia del Principáu ya'l Seprona, ou, en casu d'incendiu, los de bombeiros. Asina ya tóu, los poucos vecinos que entovía tenían ganáu ya gadañaban los praos, pasaban por el.la, ya tamién dalgunos osaos ya osadas que, con dispreciu pol peligru o simple desconocimientu, cruciaban d'un l.lau pal outru.

El nuevu pisu (2009)


Nos cabeiros meses del 2008, viendo que nin Principáu nin Ayuntamientu taban dispuestos a faer nada, los vecinos de la parroquia punxenónse manos a la oubra ya cortaron la madera necesaria pa las vigas ya las tablas. No mes d'agostu del 2009, ya esta vez, con aporte de dalgunos materiales por parte l'Ayuntamientu (grava, cementu ya una carroceta pa trasportar ya colocar las vigas), quedóu feita una nueva ponte. La obra foi rematada n'agostu del 2010 cona colocación d'unos zarramientos de postes de madera a los l.laos, que tamién facilitóu l'Ayuntamientu. El Principáu apaecióu namás pa comprobar si punxéramos dalgún material que nun tuviera integráu no entornu, ya paez que marchanon entornaos (*) al ver que taba feita de madera ya quedara guapa dafeitu.

La Ponte, no 2010
Que todos (vecinos ya visitantes), esfrutéis ensin peligru pa la vuesa integridá física d'un trabachu bien acabáu ya d'un paséu mui guapu. Peru tenéi en cuenta que'l paséu pola Zona Prohibida puede costavos una farracada d'euros...

(*) Entornáu: Enfadáu, enfocicáu (Diccionariu de l'Academia de la L.lingua Asturiana, 7ª aceición)